Friday, March 7, 2014

Mint / Pudina...

pudina yang aku tanam
Daun Pudina atau Mint... boleh digunakan dalam masakan dan minuman. Aku mula2 beli daun pudina ni sebab nak masak lauk guna resepi baru. Batangnya aku cuba tanam sebab aku ternampak akar keluar darinya. Ini pudina aku yang semakin membesar. Tak susah nak hidup rupanya...


batang pudina yang aku rendam
Kali kedua aku beli pudina ni sebab jualan murah. 2 packet hanya RM1.20. Daunnya aku petik dan simpan dalam peti sejuk dan batangnya aku rendam dalam air. Bila dah keluar anak2 daunnya, aku transfer masuk dalam pasu. Harap hidup la... Walaupun aku tak banyak gunakan pudina ni dalam masakan, tapi campurkan dalam minuman seperti teh ais pun sedap jugak...


Daun Pudina merupakan sejenis tumbuhan herba yang banyak kegunaannya. Merupakan sejenis herba yang berasal dari keluarga Labiatae dan ia tergolong dalam spesies mentha. Terdapat berbagai jenis pudina di seluh dunia, antaranya:
  • mentha spicata "moroc-can" yang berkesan dalam meredakan kekejangan otot,
  • mentha aquatica untuk merawat cirit-birit
  • mentha arvensis yang boleh melegakan demam selsema dan menghilangkan rasa loya.
Pudina bertindak sebagai perangsang dan membantu penghadaman serta mengurangkan flatulens. Ia juga bersifat antiseptik, antiparasit dan antivirus. Pemakanannya boleh merangsangkan tubuh badan mengeluarkan peluh.
Daun pudina juga digunakan untuk membuat ubat sapu untuk merawat selsema, sakit kepala, kekejangan otot dan sakit-sakit badan. Minyak yang diperbuat daripada daun pudina boleh menghilangkan rasa loya serta kejutan dan mempertingkatkan konsestrasi. - dari wikipedia.

No comments:

Post a Comment