Sunday, March 9, 2014

Garam Masala...

Aku ingatkan garam masala ni sama dengan garam masakan yang kita masak tu. Meleset sungguh sangkaan aku...

File:Garam Masala.JPGMengikut wikipedia:- Garam Masala (Hot spices) is a very popular blend of spices in pakistan and india. Brown cardamom, Green Cardamom, Cinnamon, Cloves, Nutmeg , Mace and black pepper are the main ingredients. However cumin seed, caraway and bay leaves are also used. In punjab it is further diluted with coriander powder.

Jadi, ini adalah bahan2 utama untuk buat garam masala...


Mulanya aku ingat nak beli je garam masala ni kat kedai2. Lepas google, rupanya garam masala ni ada version homemade punya. Sweet! Jadi aku google la lagi... Jumpa kat sini...
http://balannambiar.wordpress.com/2012/01/07/rempah-garam-masala/

Tapi aku tak puas hati sampai la aku jumpa site ni...
http://allrecipes.com/recipe/easy-garam-masala/

Ingredients

Original recipe makes 1 /4 cup

Directions

  1. Mix cumin, coriander, cardamom, pepper, cinnamon, cloves, and nutmeg in a bowl. Place mix in an airtight container, and store in a cool, dry place.


 Ini adalah garam masala versi aku...yeahhhh!!!


 Dan seterusnya aku mencari resepi2 sedap menggunakan garam masala neh...
Garam masala ni ada bermacam2 versi. Terpulang pada selera kita, resepi homemade yang mana satu kita nak ikut...

No comments:

Post a Comment