Tuesday, April 29, 2014

Homemade Meatball Spaghetti...

Cara nak buat meatball...
http://busycooks.about.com/od/groundbeefrecipes/r/easymeatballs.htm

Ingredients:
  • 1 lb. lean ground beef
  • 1 egg
  • 2 Tbsp. water
  • 1/2 cup bread crumbs (aku guna grated baguette)
  • 1/4 cup minced onion
  • 1/2 tsp. salt
  • 1/8 tsp. pepper
  • Aku tambah 1 tsp dried Oregano

Preparation:

Preheat oven to 350 degrees. In large bowl combine egg, water, bread crumbs, onion, salt and pepper and combine. Add ground beef, broken into chunks, and mush with your hands to combine. Form into meatballs about 1" in diameter and place on a broiler pan. Bake at 350 degrees for 25-30 minutes until meatballs are no longer pink in center. Cool and freeze.

Instead of baking, I fried it in a lot of oil...


Sosnya...

Tumis sebiji bawang merah yang telah dicincang dalam kuali yang ada sedikit minyak masak atau minyak zaiton. Masukkan 2 ulas bawang putih yang telah dicincang. Kacau sampai kekuningan. Masukkan sos spaghetti. Aku guna prego tradisional. Rasakan garamnya dan masukkan meatball tadi. Masukkan daun sweet basil segar. Boleh je kalau nak campur dengan yang kering. Kacau sampai masak. Ok, done.

Spaghetti...

Aku guna Angel Hair Spaghetti jenama Kimball. Rebus dalam air mendidih yang telah diletakkan sedikit garam dan minyak supaya tak melekat. Aku selalu lupa nak letak minyak tu. Lepas dah tos, aku terus titiskan minyak zaiton dan kacau sebati.

Bon appetit!

No comments:

Post a Comment