Friday, November 7, 2014

Kek Marble...

Wooooo...dah lama nak cuba buat kek neh...ekekeke...
Resepi dapat kat sini...

Ingredients :-

250grm butter/majerine 
2 cawan tepung naik sendiri - aku guna substitute *
220grm gula - aku guna 100g
4 telur gred A - aku guna 6 telur gred c
1sd B ovellate - aku skip
1sd B esen vanilla 
2 sd B susu segar - guna susu tepung
1 sd B choc emulco - aku guna coklat masakan
1sd B serbuk coco yang dibancuh jadi paste


Instructions
  1. mix butter dengan gula sampai kembang... 
    masukkan esen vanilla,ovellate... kacau sampai sebati..
    masuk telur satu demi satu.. pukul sampai kembang dan fluffy.... 
    masukkan tepung sikit demi sedikit.. selang seli dengan susu segar.....
    putar sampai adunan semua sebati... 
    bahagikan 2 bahagian... untuk coklat masukkan emulco dan choc paste..dan mix sampai sebati.... 
    masukkan dalam loyang selang seli color putih dan color coklat supaya.. nampak marbel terselah. 
    bakar selama 45minit.. bergantung pada oven sendiri... cucuk dengan lidi.. kalau meleket kena tambah masa bakar.. kalau tak melekat.. dah masak... selamat mencuba..


    *substitute untuk tepung naik sendiri - 1 cawan tepung gandum + 1 1/2 sudu teh baking powder +  1/4 sudu teh garam

    @ 250 gram tepung gandum + 1 sudu besar baking powder
     

No comments:

Post a Comment