Sunday, November 2, 2014

Carrot Cakes...

Lucky me...  aku dapat cuba buat 3 jenis kek lobak merah sampai aku jumpa resepi yang memuaskan hati aku...

1) Untuk kek lobak merah yang ni...

Bahan-bahannya:
2 1/2 cawan parutan lobak merah ( aku letak 3 cawan )
4 biji telur
1 cawan minyak sayuran ( aku guna minyak sunflower seeds )
1 1/2 cawan gula putih ( aku letak 1 cawan brown sugar )
2 cawan tepung gandum *
1 sudu teh soda bicarbonate *
1 1/2 sudu teh baking powder *
1 1/2 sudu teh serbuk kayu manis ( aku letak 1/2 sudu teh je )*
1 sudu teh serbuk buah pala ( aku letak 1/2 sudu teh je )*
1 sudu teh esen vanilla
1/2 sudu teh garam*
1 cawan kacang pekan / walnut cincang ( aku tak letak )

Cara : ayak bahan bertanda *. Pukul telur dan gula sampai sebati dengan menggunakan whisk. Masukkan minyak dan pukul lagi sampai sebati. Masukkan bahan ayak sikit-sikit. Kacau dan masukkan esen vanilla, carrot dan kacang. Gaul dan tuang dalam bekas. Bakar 40 minit - 1 jam.


 
2) Untuk kek lobak merah yang ni lak...

Bahan-bahannya:
340g mentega ( aku guna marjerin Adela )
340g gula perang ( aku guna 120g )
7 biji telur grade A - asingkan putih dan kuning. guna 5 biji putih dan 7 biji kuning ( aku guna telur gred C 10 biji... 7 biji putih dan 10 biji kuning )
340 g tepung kek - ayak... approx 3 cups. ( aku guna tepung gandum + 2 sudu teh baking powder )
4 batang lobak merah - diparut halus ( 360g )
3 sudu besar susu cair

Cara: 
1) pukul putih telur...ketepikan...
2) pukul mentega dan gula sampai kembang. masukkan kuning telur satu persatu sambil dipukul sebati
3) masukkan lobak merah sikit-sikit...guna speed perlahan
4) masukkan susu cair dan tepung... kacau sebati
5) dengan menggunakan spatula, kaup balikkan putih telur yang telah dipukul tadi sampai rata
6) bakar pada suhu 180 darjah selama 45 minit atau sehingga masak...

Kek lobak merah ni simple dan menghasilkan kek yang besar. Tak guna sebarang rempah dan bagi aku rasanya seperti kek biasa cuma tekstur lobak tu yang buatkan ianya nampak macam kek lobak merah. Aku dah buat dua kali kek ni. Sekali dengan parutan halus lobak dan sekali lagi aku sagat kasar. Aku prefer yang disagat. Tapi macam ada kekurangan sesuatu. Rasa lobak merah tu tak terserlah langsung dalam kek ni. Aku nakkan kek yang rasanya lebih lobak merah...

Jadi aku google..how to enhance carrot flavor in carrot cake... macam-macam jawapan yang aku dapat... jadi aku cuba lak resepi ketiga... 



Tengok kat sini...  http://www.bbcgoodfood.com/recipes/3229/yummy-scrummy-carrot-cake

Yummy Scrummy Carrot Cake...
  • 175g light muscovado sugar ( aku guna gula perang )
  • 175ml sunflower oil
  • 3 large eggs, lightly beaten ( aku guna 5 biji telur gred c )
  • 140g grated carrots (about 3 medium) - derhaka sket...aku guna 200g...
  • 100g raisins - aku tak guna
  • grated zest of 1 large orange - aku guna oren sederhana besar
  • 175g self-raising flour - aku guna tepung gandum + 2 tsp baking powder
  • 1 tsp bicarbonate of soda
  • 1 tsp ground cinnamon - aku guna 1/2 tsp
  • ½ tsp grated nutmeg (freshly grated will give you the best flavour) - aku guna 1/4 tsp

Kalau nak buat frosting dia..aku skip...

  • 175g icing sugar
  • 1½-2 tbsp orange juice
 Method
  1. Preheat the oven to 180C/Gas 4/fan 160C. Oil and line the base and sides of an 18cm square cake tin with baking parchment. The easiest way to do this is to cut two long strips the width of the tin and put each strip crossways, covering the base and sides of the tin, with a double layer in the base.
  2. Tip the sugar into a large mixing bowl, pour in the oil and add the eggs. Lightly mix with a wooden spoon. Stir in the grated carrots, raisins and orange rind.
  3. Mix the flour, bicarbonate of soda and spices, then sift into the bowl. Lightly mix all the ingredients – when everything is evenly amalgamated stop mixing. The mixture will be fairly soft and almost runny.
  4. Pour the mixture into the prepared tin and bake for 40- 45 minutes, until it feels firm and springy when you press it in the centre. Cool in the tin for 5 minutes, then turn it out, peel off the paper and cool on a wire rack. (You can freeze the cake at this point.)
  5. Beat together the frosting ingredients in a small bowl until smooth – you want the icing about as runny as single cream. Set the cake on a serving plate and boldly drizzle the icing back and forth in diagonal lines over the top, letting it drip down the sides.
Last sekali aku suka rasa carrot cake yang ni...haaaaaa....

No comments:

Post a Comment